Látnivalók és élmények idegenvezetéssel
Kérdése van?
+39 328 7217096

Brancacci kápolna

Brancacci kápolna

 

Kevesen keresik fel ezt a picike kápolnát az Oltrarno városrészben, hiszen kiesik a turistaforgalomból, távolabb helyezkedik el a leglátogatottabb műemlékektől, de aki egyszer betért ide, sohasem fogja elfelejteni ezeket a csodás freskókat. Ezen a helyen született meg a reneszánsz festészet, művészek generációi, többek között Michelangelo, Leonardo és Raffello jártak ide, hogy tanulmányozzák ezeket a remekműveket.

Santa Maria del CarmineA Brancacci kápolna a Santa Maria del Carmine templomban található. Az egyszerű, rusztikus kőburkolatú épületet látva nem gondolnánk, hogy egy ilyen színes csodát rejt magában. Magát a templomot a XII. században építették a karmelita kolostor részeként. A XVIII. században egy tűzvész majdnem teljesen megsemmisítette az eredeti épületet, a kápolna dekorációi csodával határos módon menekültek meg a tragédia alkalmával.

A freskókat 1423-ban Felice Brancacci, egy gazdag firenzei kereskedő rendelte meg. Nagyon sokáig elhúzódott a munka, három művész harmonikusan egybeolvadó több mint 60 évig tartó tevékenységének az eredményeképpen jött létre Masaccio: Az adógarasez a reneszánsz remekmű. Masolino és Masaccio, a két első mester nagy valószínűséggel közösen tervezték meg a freskókat, megosztva egymás között a felfestendő falfelületeket. Együttműködve haladtak ez első években, összehangolták a tennivalókat. Ezzel magyarázható az, hogy első ránézésre egy laikus szemlélőnek nagyon nehéz kideríteni melyik festő melyik részleten dolgozott. Igyekeztek a főszereplőt, Szent Pétert is hasonlóan megformálni, hogy azonnal felismerhető legyen. A szentet mindkét művész freskóin ősz szakáll, rövidre vágot ősz haj, zöld ruha és narancsszínű köpeny jellemzi.

1425-ben azonban az idősebbik festő, Masolino Magyarországra költözött, a firenzei származású Ozorai Pipó, Luxemburgi Zsigmond hívének a meghívására, s ezután egy ideig Masaccio egyedül folytatta a munkát. Majd ő is megszakította a festést, Rómába utazott, s útközben mindössze 26-27 éves korában váratlanul meghalt.

Ezt követően több mint 50 évig semmi sem történik, mivel a Brancacci család száműzetésbe kényszerül politikai okok miatt, hiszen összeütközésbe kerülnek az akkor felemelkedő Medici családdal. Végül is az ellenségeskedések elcsitulása után visszatérnek Firenzébe, Filippino Lippit, Botticelli tanítványát bízzák meg a munkával, s így ő fejezi be a freskóciklust, igyekezve alkalmazkodni az előző mesterek stílusához mind a színhatások, mind a figurák megformálásának a terén. Óriási a siker a kortársak körében!

Masaccio: Kiűzetés a ParadicsombólOlyan művészettörténeti tankönyvekben szereplő vek fogadnak itt minket mint a Masaccio által festett, tragédiát és kilátástalanságot tükröző Ádám és Éva kiűzetése a Paradicsomból, ahol az első emberpár kétségbeesetten és a meztelenségét szégyellve hagyja el az idillikus élet helyszínét. Vagy Masolino sokkal elegánsabb és kiegyensúlyozottabb a Bűnbeesést bemutató műve, a megkísértő kígyó fejét női fej formájában ábrázolva.Masaccio: A neofiták keresztelése

A Szent Péter csodáit bemutató történetek korabeli, színes firenzei házak előtt zajlanak, látjuk a fagerendákra támaszkodó felső szinteket, a durva kövekkel kirakott homlokzatokat. A szereplők korabeli ruhákban járnak, hiteles, igazi emberek jelennek meg előttünk.

Azon a freskón, amelyen Szent Péter az árnyékával gyógyítja a betegeket, rendkívül élethűen ábrázolt nyomorékok ülnek a járda szegélyén a csodában reménykedve.

A keresztelést ábrázoló részen egy hidegtől látványosan reszkető, ruhátlan fiatalember várja hogy megkapja a keresztvizet. Szinte érezzük amint a víz lecsöpög a folyóban térdeplő szereplő haján és testén.

Masaccio alakjain puha redőkben hullik alá a ruha, festett szobroknak tűnnek. A szigorúan háromdimenziós térben, a házak előtt és az épületek belsejében valódinak tűnő figurák mozognak.

Míg Masolino inkább az apró részletekre koncentrálva, a késő gótikának megfelelően az eleganciára törekszik. Elegendő a két divatos úriemberre vetni a pillantásunkat, akik az egyik jelenet közepén sétálnak, ügyet sem vetve a körülöttük zajló eseményekre.

A művészek arcképeiAz egyik részleten a kortárs művészek is kitekintenek ránk a freskókról. Közöttük ott van az építész Brunelleschi, maguk a festők, Masolino, Masaccio és Filippino Lippi, valamint Lippi mestere Sandro Botticelli is.

Néhány évvel ezelőtt egy alapos és sikeres restaurálás következtében a művek ismét eredeti friss és élénk színeikben ragyognak. Szinte hihetetlennek tűnik, hogy már több mint 500 évvel ezelőtt készültek.


 


 


 

2018. © firenze-latnivalok.hu ● Idegenvezetés Firenzében, Toszkánában ● Minden jog fenntartva!